Monday, October 20, 2008

MENGAPA SOLAT TIDAK MELAHIRKAN PERIBADI AGUNG


Pada hari ini mengapa umat Islam tidak menjadi satu bangsa yang berdisiplin, berpadu, bersih dari maksiat dan kemungkaran, tinggi akhlaknya, kukuh imannya, tertib dan rapi syariatnya, tinggi peradabannya dan unggul kebudayaannya?

Mengapa solat mereka tidak dapat mendidik jiwa mereka lagi? Apakah mereka sudah meninggalkan solat? Atau mereka masih solat tetapi solat mereka sudah tidak sempurna? Atau keberkatan solat tidak lagi mereka rasakannya!

Untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan di atas marilah kita lihat huraian peringkat atau golongan orang Islam dalam menyikapi perintah solat yang agung itu, yang merupakan raja segala ibadah di dalam Islam. Dengan mengenal kategori atau golongan umat Islam ini dengan sendirinya kita akan mendapat jawaban dari pertanyaan mengapa ibadah solat tidak melahirkan peribadi agung. InsyaAllah.

1. Sudah ramai di kalangan umat Islam yang sudah tidak solat, bahkan ramai juga yang sudah tidak tahu atau tidak berilmu tentang shalat. Golongan ini berdasarkan sebuah hadis, jelas sudah menjadi kufur. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa meninggalkan solat maka sesungguhnya ia telah kafir".

Pada Imam madzhab selain Syafi’i mengatakan berdasarkan hadis itu bila seorang itu meninggalkan solat maka terus jatuhlah ia ke dalam kekufuran. Akan tetapi pada Imam Syafi’i seseorang baru jatuh kafir apabila ia menganggap bahawa solat itu tidak wajib lagi dikerjakan. Akan tetapi walau bagaimanapun, bila begitu keras hukuman Allah pada orang yang meninggalkan solat maka sudah pastilah ia merupakan ibadah yang besar sekali peranannya dalam diri peribadi manusia itu yang mana bila dicuaikan akan berakibat sangat fatal terhadap diri manusia itu sendiri lahir dan batinnya. Yaitu akan rosak dan binasalah keinsanannya yang asalnya suci dan murni itu.

2. Ada dikalangan umat Islam yang mengerjakan solat secara jahil. Bacaannya tidak tepat. Mereka tidak kenal syarat - rukun solat, sah - batalnya dan cara bersucinya sebelum mengerjakan solat. Maka bagi golongan ini ibadah solatnya tertolak. Sebab Rasulullah SAW ada bersabda: "Barangsiapa yang mengerjakan suatu amal ibadah tanpa ilmu pengetahuan maka ianya tertolak".

Golongan ini ialah golongan yang solat ikut-ikutan. Oleh kerana ibu dan ayahnya solat, maka diapun ikut solat. Solat taklid namanya. Allah tidak terima ibadah solatnya, bahkan mereka telah melakukan dosa di dalam beramal.

3. Golongan yang ketiga ini adalah orang yang telah mengetahui ilmu tentang solat, yaitu mengenai syarat dan rukunnya, perkara-perkara yang membatalkannya, tentang bersuci dari hadas, begitu juga bacaannya sudah betul dan lain sebagainya. Akan tetapi golongan ini tidak mampu melawan nafsu. Sehingga godaan dan tarikan dunia mudah memalingkan mereka daripada menunaikan kewajiban kepada Tuhannya seperti perintah solat ini.

Bila mereka sedang ada ‘mood’ maka ditunaikannya juga solat. Tetapi bila ada urusan pekerjaan, maka mereka lupakan saja solat dan mendahulukan apa saja tuntutan pekerjaan mereka walaupun mereka tahu perbuatan itu berdosa. Dengan kata yang lain, mereka tidak istiqomah di dalam mengerjakan perintah solat. Golongan ini dihukumkan sebagai orang fasiq. Seperti firman Allah di dalam Al Quran: "Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang telah Allah turunkan, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasiq".

4. Golongan ini sudah mengerjakan solat dan sudah tahu ilmunya, akan tetapi tidak khusyuk dalam mengerjakannya. Yakni, jiwa dan fikirannya tidak ditumpukan untuk mengingati Allah dengan menghayati bacaan-bacaan dalam solat. Fikirannya melayang-layang memikirkan hal-hal lain di luar solat, seperti perniagaannya, kerjanya, isterinya, anaknya, dan lain-lain lagi. Golongan ini tidak menjiwai solatnya, malah pekerjaannya di luar solat itu yang dijiwai sehingga mengganggu ibadah solatnya. Mereka diancam oleh Allah SWT dengan firmanNya: "Maka kecelakaanlah (neraka Wail) bagi orang-orang yang solat, yaitu orang-orang yang lalai di dalam solatnya". (Al Ma'un 4-5)

Orang yang solatnya tidak khusyuk akan diberi hadiah neraka Wail oleh Allah SWT. Ertinya, walaupun sudah mengerjakan solat akan tetapi masih belum selamat lagi disebabkan mereka tidak khusyuk dalam mengerjakan solat.

5. Golongan yang berada di peringkat ini telah mengetahui ilmunya dan telah dapat melafazkan setiap bacaan dalam solat dengan baik dan benar. Tetapi dalam solatnya ia seperti main tarik tali antara mengingat bacaannya dengan tidak. Apabila dia menyedari sudah terlalai, maka dibetulkannya kembali. Kadang-kadang ingat, kadang-kadang lalai, ingat dan lalai senantiasa datang silih berganti. Dalam diri mereka menyedari hal ini dan mereka tak ingin mengulanginya, tetapi pada kenyataannya ia berlaku lagi dan berlaku lagi.

Sebenarnya mereka adalah golongan yang lemah. Bagi mereka terpulang kepada Allah ta'ala. Moga-moga yang sadarnya ada nilainya di sisi Allah sedang yang tidak sedarnya diampuniNya.

6. Pada peringkat ini mereka yang mengerjakan solat telah dapat menepati ilmunya. Di samping itu dapat pula menyorot serta menumpukan bacaan di setiap perkataan dan lafaz yang diucapkannya. Dengan demikian fikirannya tidak melayang-layang dan tidak mengingat perkara yang lain selain dari perkara yang ada kaitan dengan solat. Akan tetapi mereka tidak dapat memahami setiap perkataan atau lafaz yang diucapkannya. Golongan ini dikategorikan sebagai 'awamul muslimin atau orang orang Islam kebanyakan.

7. Golongan ini dapat mengerjakan solat dengan ilmu yang tepat serta dapat juga menyoroti dan mengikuti makna setiap perkataan atau lafaz yang diucapkan atau dibacanya. Di samping itu setiap bacaan itu dapat difahaminya dengan baik sehingga dengan begitu mereka dapat membuat penumpuan di dalam solat hingga perkara-perkara lain di luar solat tidak teringat lagi. Dia asyik dengan apa yang dibacanya itu. Golongan ini adalah orang-orang soleh atau disebutkan juga di dalam Al Quran dengan panggilan Al Faizun atau Al Abrar.

Solat di peringkat ini telah memberi kesan yang mendalam pada pribadinya sehingga pada diri mereka sudah terlihat ciri-ciri orang beriman itu, seperti hati mereka takut dan tawakkal hanya kepada Allah tidak kepada yang lain, sangat patuh kepada perintah Allah, yaitu yang wajib dilaksanakan semua, yang sunat-sunat dibuat dengan sungguh-sungguh yang mampu diusahakannya, yang haram dan makruh ditinggalkannya jauh-jauh sehingga terlihatlah model Islam dalam kehidupan diri, keluarga, dan masyarakatnya. Begitu juga orang soleh ini dengan harta yang berlebihan atau mubazir penggunaannya sangat dijauhi.

Mereka juga sangat pengasih dan penyayang dengan sesama dan dengan makhluk-makhluk Allah lainnya. Hal ini dapat kita lihat pada satu kisah di zaman sahabat semasa pemerintahan Sayidina Umar bin Khattab untuk menunjukkan suasana manusia yang sudah terdidik dengan shalat sehingga dapat menjadi model kepada manusia seluruhnya: "Seorang pemuda bernama Hassan keluar dari kampungnya dengan menunggang seekor unta untuk melakukan satu perjalanan yang jauh. Setelah lama menunggang unta dia keletihan lalu turun dari untanya dan bersandar di sebatang pohon hingga tertidur. Setelah sadar dari tidur didapatinya untanya tidak ada lagi ditempatnya. Hassan lalu terburu-buru mencari untanya itu. Dalam keadaan cemas dan bimbang Hassan bertemu dengan untanya, tetapi telah mati. Alangkah hairan dan marahnya Hassan. "Bapak yang membunuhnya," kata seorang tua yang ada di sisi bangkai unta itu,"Tetapi tidak sengaja,"sambung orang tua itu lagi. "Ketika unta itu memakan tanaman Bapak, Bapak lontar dengan batu kecil, betul-betul kena kepalanya. Setelah itu ia berputar-putar, jatuh lalu mati,"orang tua itu bercerita menerangkan kejadian yang sebenarnya.
Hassan dalam keadaan bingung kerana terkejut dari tidur, dengan tiba-tiba mencabut pedangnya dan diayunkan ke arah orang tua itu, maka terpenggallah leher dari badannya. Hassan seakan-akan baru bermimpi ketika tersedar dari kejadian itu dan menyesal yang teramat dalam. Hassan lalu mencari keluarga orang tua itu dan menceritakan segalanya.

Dua orang anak lelaki dari orang tua itu langsung membawa Hassan kepada Amirul Mukminin hari itu juga. Dan Hassanpun dihadapkan ke mahkamah pengadilan. Amirul Mukminin sendiri yang menjadi hakimnya. Dengan dihadiri oleh beberapa orang Sahabat, pembicaraanpun dijalankan.

Sayidina Umar selaku Hakim setelah mendengar pengakuan Hassan sendiri, telah menjatuhkan hukuman bunuh keatas Hassan. Mendengar itu Hassan berkata:"Demi Allah, saya lebih sanggup dibunuh di dunia daripada mendapat hukuman neraka di Akhirat. Tetapi, wahai Amirul Mukminin, saya minta ditangguhkan hukuman itu dalam beberapa hari kerana saya mohon untuk memberitahu ibu bapak saya, anak istri dan sanak saudara tentang perkara itu. Mereka semua belum tahu dan kerana jauhnya dari sini tentu mereka tidak akan tahu kalau saya tidak memberitahukannya".

Oleh kerana tegas dan adilnya, Sayidina Umar menjawab,"Tidak, tidak ada jaminan bahwa engkau akan datang lagi untuk menjalani hukuman itu".

Hassan merayu lagi,"Kasihanilah saya Tuan Hakim. Semua orang yang mengasihi saya sedang menunggu kepulangan saya. Mereka tentu bertanya-tanya kalau saya tidak pulang memberitahu tentang perkara ini".
Sekali lagi Sayidina Umar menunjukkan ketegasan dan keadilannya,"Tidak", katanya.Untuk yang ketiga kalinya Hassan merayu, tiba-tiba seorang Sahabat bangun dan berkata,"Sekalipun saya tidak kenal saudara Hassan, namun atas nama Sahabat Rasulullah SAW, saya minta Tuan Hakim memperkenankan permohonan Hassan. Jika sekiranya Hassan tidak datang pada hari dijatuhkannya hukuman, maka biarlah saya yang dihukum".

Dengan jaminan yang diberikan oleh Sahabat itu (Sayidina Abu Dzar), Sayidina Umarpun membenarkan hukuman itu ditangguhkan. Kemudian Hassan dibenarkan pulang setelah menentukan tanggal kedatangannya.
Sesampainya di rumah, Hassan langsung memberitahu keluarganya tentang apa yang berlaku dan berkata,"Biar saya jalani hukuman di dunia daripada hukuman di Akhirat". Menangislah ibu, Bapak, anak-anak dan isterinya. Tetapi Hassan tidak patah semangat. Kuda terus dipacunya menuju ke tempat pengadilan. Dia lebih takut pada Allah daripada kehilangan anak dan isterinya. Dia lebih cinta akhirat daripada dunia.

Di tengah jalan tiba-tiba tali pacu kudanya putus. Hassan cemas kalau-kalau kerana itu dia terlambat sampai.Walaupun dengan susah payah, Hassan dapat membetulkan tali kekang kudanya dan akhirnya dapat meneruskan perjalanannya. Tetapi sudah terlambat.

Di padang, tempat hukuman akan dijalankan, semua yang menanti sangat cemas kerana keterlambatan Hassan. Mereka mencemaskan Sayidina Abu Zar yang terpaksa menggantikan tempat Hassan. Dalam suasana kecemasan yang memuncak, tiba-tiba di kejauhan semua yang hadir nampak kuda pacuan berlari kencang berderap-derap menuju ke tempat itu. Setelah yakin bahwa yang datang adalah Hassan mereka melaungkan takbir:"Allahu akbar, Allahu Akbar".Suasana tiba-tiba bertukar menjadi sedih dan terharu. Betapa jujurnya Hassan memegang janjinya sekalipun nyawanya akan melayang. Setelah turun dari kudanya, Hassan menghadap tuan Hakim dan berkata,"Demi Allah, saya tidak berniat untuk menyengajakan keterlambatan ini. Tali kuda saya putus di tengah padang pasir. Berbagai cara saya usahakan mencari tali untuk menyambungnya. Alhamdulillah, saya dapat selamat tiba di sini, Tuan Hakim". Kemudian katanya lagi,"Sebelum saya dihukum, izinkan saya solat dua rakaat".

Sayidina Umarpun membenarkan. Dalam doa akhirnya Hassan berkata,"Ya Allah ampunilah kelalaianku di dunia dan di akhirat". Selesai menyapu mukanya, Hassanpun menghadap, menyerahkan dirinya untuk menjalankan hukuman mati. Tetapi pada saat yang genting itu tiba-tiba dua bersaudara anak dari orangtua yang mati dibunuh, menghadap Tuan Hakim dan berkata:"Kami telah menyaksikan kejujuran dan keikhlasan saudara Hassan, telah kami saksikan keberanian dan kasih sayang Saudara Abu Zar, dan kami telah menyaksikan ketegasan dan keadilan Amirul Mukminin menjalankan hukuman Allah. Hasilnya, kami dapat memaafkan saudara kami Hassan. Lepaskanlah saudara Hassan dari hukuman wahai Amirul Mukminin".
Mendengar itu sekali lagi di tempat itu bergema dengan seruan:"Allahu akbar, Allahu akbar". Mereka semuanya bersyukur kerana terampunnya seorang saudara mereka dari hukuman di dunia dan di akhirat, insyaAllah. Inilah gambaran masyarakat yang soleh yang beriman dan berkasih sayang yang telah menempuh sejarah yang agung.

8. Orang di peringkat ini pada dasarnya sama dengan peringkat ke tujuh, kelebihannya adalah mereka dapat menghayati dan menjiwai setiap makna perkataan dan lafaz yang diucapkannya dalam solat. Dengan lain perkataan, setiap lafaz perkataan yang dibacanya selain difahami dan difikirkannya juga dijiwainya sehingga berkesan secara mendalam di dalam hatinya. Mereka telah merasakan lazatnya mengerjakan solat. Kesan mendalam itu menyebabkan mereka rindu dendam dengan Tuhannya, Apa saja yang dilihatnya dan didengarnya nampak kekasih agungnya yaitu , Allah SWT, terasa kebesaranNya, keagunganNya, kehebatanNya sehingga semakin rindu bertemu denganNya. Hidup mereka hanya semata untuk Kekasih Agungnya saja. Mereka senantiasa bersamaNya, tak pernah lupa walaupun sesaat.

Mereka menilai sesuatu bukan dengan nilaian orang awam. Kalau orang mencuri hartanya maka akan dipastikannya cukupkah orang yang mengambil itu dengan harta yang telah diambilnya itu. Kalau belum cukup, maka akan ditambahkannya lagi agar tidak usah mencuri lagi. Sesuailah seperti sabda Nabi SAW:"Berbuat baiklah kepada orang yang berbuat jahat kepadamu"

Begitu juga, pada waktu orang memperjuangkan hak-haknya, maka mereka malah bersegera, berlumba-lumba mengorbankan hak-hak mereka, bahkan kalau diperlukan, hak hidup mereka yaitu nyawa mereka akan dikorbankan untuk Kekasih Agungnya itu. Mereka inilah yang disebut golongan Muqarrabin. Mereka akan masuk syurga tanpa dihisab, tetapi seperti kilat saja kelajuannya.9. Golongan ini selain dapat memahami apa yang dibaca di dalam solat, apa yang dapat difahamiya itu dapat difikirkan dari jiwanya sungguh-sungguh hingga asyik, tenggelam, dan mabuk rindu. Sehingga pada waktu mereka sedang solat, alam sekelilingnya dan bahkan diri mereka sudah tidak disadarinya lagi. Mereka inilah yang disebut golongan As Siddiqin. Inilah peringkat manusia tertinggi yaitu para Anbiya dan Mursalin.

Setelah kita mengkaji dan menganalisa peringkat orang yang mengerjakan shalat atau yang ada kaitan dengan solat, kita dapati bahwa solat yang dapat membangunkan iman, kesedaran bertuhan, menjadi penguat jiwa, membersihkan diri lahir dan batin dari kejahatan dan dosa, yang dapat melahirkan pribadi-pribadi yang kuat berdisiplin dalam kehidupan serta dapat pula membangunkan akhlak yang tinggi dan yang dapat melahirkan manusia yang agung ialah tiga golongan saja, yaitu golongan yang ketujuh yakni peringkat shalat orang soleh, ke delapan yakni peringkat orang muqarrabin dan kesembilan peringkat shalat golongan As Siddiqin.Golongan yang lain ada yang tidak sah solatnya, dan sebahagian lagi walaupun sudah sah dan tidak mengingat perkara lain, namun tidak faham tentang solat, terutama apa yang dibaca, jauh sekalilah untuk dihayati. Maka sudah tentulah solatnya tidak memberi kesan kepada pribadi masing-masing.

Solat seperti ini tidak akan dapat mendidik diri mereka sendiri. Solatnya tidak akan dapat menjadi benteng diri terhadap maksiat, dan kemungkaran bahkan makin banyak solatnya terasa diri lebih baik dari orang lain. Ertinya, makin subur kesombongan dan kecongkakannya. Solat seperti ini tidak dapat menegakkan iman, dan seterusnya tidak akan dapat melahirkan jiwa tauhid dan rasa bertuhan.Shalat seperti ini malah akan menjauhkan seseorang dari Tuhannya. Padahal tujuan shalat adalah untuk mendekatkan hatinya kepada Allah, yakni dengan lahirnya rasa bertuhan dan sifat-sifat kehambaan, akan tetapi mereka malah sebaliknya, yaitu makin jauh dari Allah SWT. Benarlah sabda Rasulullah SAW:"Barangsiapa yang solatnya tidak mencegahnya dari melakukan maksiat dan kemungkaran, tiada lain yang ia dapati disisi Tuhannya melainkan semakin jauh".

1 comment:

Albakr Allatifi said...

Assallamualaikum saudara,
Catatan ini memang bagus sekali.Beragama dengan ilmu, memanglah dituntut malah wajib. Beramal tanpa ilmu sememangnya fasik, dan berilmu tidak beramal jadi zindiq.
Cuma komen saya yang ikhlas.Sebaiknya memperkatakan ilmu sebegini haruslah lebih dahulu tahu forum atau tingkatan ilmu pembacanya. Saya takut nanti, bukan pencerahan jiwa yang mereka dapat tetapi keliru dan jauh tersasar dari niat sebenar.Berhati-hatilah dalam membicarakan ilmu agama suci ini.